SOKOL V LÉTĚ NA VÝLETĚ - NÁDRAŽÍ

"A co to hučí teď? To už přeci není vodopád. Slyšíte? Š-Š-Š-Š, Š-Š-Š-Š. Jé a teď to i zahoukalo. Copak je to asi za zvíře?" podivoval se sokolík Pepík. "Pepíku, to je přeci mašinka. Není živá, ale je moc užitečná. Vozí lidi a náklady." "A zvířátka taky?" Zajímal se sokolík Pepík, "já bych se chtěl svézt." "To můžeš Pepíku, jen musíme najít nádraží, abychom mohli nastoupit."

 

1. RAHA – DEJVICE

Nejstarší pražské nádraží Dejvice leží na trati 120 Praha – Kladno – Rakovník. V provozu je od roku 1830, kdy zde jezdila koněspřežka na úseku Praha – Kladno – Lány a vozila hlavně dřevo z křivoklátských lesů. Budova z té doby stojí za kolejištěm naproti současné budově.

Rozvoj těžby uhlí na Kladensku vyvolal požadavek přestavět dráhu na parní dopravu. Společnost Buštěhradská dráha získala roku 1855 koncesi na provozování parostrojní železnice, nicméně k přestavbě došlo až v roce 1863 a v roce 1873 byla postavena i nová budova nádraží.

V roce 1868 byla železnice prodloužena přes tunel v Královské oboře a Negrelliho viadukt až na Masarykovo nádraží. Vlaky jedoucí po této dráze můžete sledovat třeba ve Stromovce, na mostku nad kolejemi je i tabulka s jízdními řády, kde jsou vytištěny všechny průjezdy osobních vlaků pod mostem.

2. STŘEDOČESKÝ KRAJ – POSÁZAVSKÝ PACIFIK

Tratě číslo 210 – Praha – Vrané – Čerčany (s odbočkou na Dobříš) a trať číslo 212 – Čerčany – Kácov – Světlá nad Sázavou.

Posázavský pacifik je legendární trať, po které už před více než 120 lety vyráželi trempové do divokého kaňonu řeky Sázavy, kde vznikaly trampské osady. Ti také dali své oblíbené trati toto romantické jméno. Na trati je 15 tunelů a 8 mostů. Největší a nejslavnější je Žampašský viadukt – je to nevyšší kamenný most v Čechách. Vede přes údolí Kocour u Jílového ve výšce 41,5 m. Bezmála 110 m dlouhý a 6 m široký most se sedmi oblouky stavěli v letech 1898-9 dělníci z Rakouska a Itálie, kteří měli zkušenosti z Alp.

Na protějším břehu Sázavy vede Posázavská stezka, která nabízí průchod těmi nejhezčími místy Posázaví.

3. LIBERECKÝ KRAJ – DOKSY

Doksy jsou železniční stanice ležící na severu města Doksy poblíž Máchova jezera. Nachází se na trati 080 Bakov nad Jizerou – Česká Lípa – Jedlová. V roce 2017 vyhrálo v soutěži o nejkrásnější nádraží ČR. Provoz na trati byl zahájen již v roce 1867. V nádražní budově se nachází tzv. hraběcí čekárna, která sloužila rodině Valdštejnů. 

Doksy leží přímo u Máchova jezera, které nabízí spoustu atrakcí pro milovníky vodních radovánek. V Doksech najdete také Muzeum Čtyřlístku a vypravit se můžete i po naučné stezce kolem Blaťáku. No a v neposlední řadě jsou Doksy výchozím místem k výletům do CHKO Kokořínsko – například k nedalekému hradu Bezděz.

4. ÚSTECKÝ KRAJ – ZUBRNICE

Zubrnice jsou obec ležící východně od Ústí nad Labem v Českém středohoří. Lokální trať Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice/Úštěk byla vystavena na přelomu let 1889/90. Její výjimečnost u dochovaného úseku spočívá v absolutním přimknutí se k rázu a profilu krajiny stoupající údolím Lučního potoka od toku řeky Labe (149 m n. m.) až na náhorní plošinu u bývalé zastávky Mukařov (576 m n. m.). A pokud Vám trať bude připadat povědomá, znáte ji pravděpodobně z filmu Páni kluci.

V budově železniční stanice Zubrnice je zřízeno Železniční muzeum Zubrnice. Stylizovaná budova a okolí stanice Vás zavede do dob dávno minulých. Muzeum je o prázdninách otevřené v SO, NE a státní svátky od 10:00 do 17:00, vstupné je pro dospělé 50 Kč, pro děti 40Kč. O víkendech a svátcích jezdí na trati historické motorové vlaky. Spoje vyjíždí ze Střekova vždy v 10:10, 12:10, 14:10 a 16:10. Ze Zubrnic pak v 11:00, 13:00, 15:00 a 17:00.

5. KARLOVARSKÝ KRAJ – KRASLICE

Město Kraslice leží v západní části Krušných hor téměř na hranicích s Německem v průsmyku, kterým dříve vedla obchodní stezka z Čech do Německa. Ve stejné trase byla v roce 1879 vybudována železniční trať. Jedná se o trať 145 Sokolov – Zwotental. Trať je jednokolejná a není elektrizovaná.

Historii i současnosti Kraslické dráhy je věnována expozice Muzea Kraslické dráhy, která je umístěná ve dvou místnostech bývalé nádražní restaurace. Otevřeno je pouze v sobotu od 9:00 do 16:00. Vstupné pro dospělé 30 Kč, děti 15 Kč.

6. PLZEŇSKÝ KRAJ – KLATOVY

Železniční stanice Klatovy se nachází v severozápadní části města Klatovy v Plzeňském kraji nedaleko řeky Úhlavy. Leží na jednokolejných tratích 170, 183 a 185. Stanice byla vybudována jako součást Plzeňsko-březenské dráhy spojující Duchcov, Plzeň a Nýrsko. Budova je kulturní památkou.

Klatovy jsou historické město, které založil král Přemysl Otakar II. okolo roku 1260. Někdy jsou nazývány „bránou Šumavy“. Pod jezuitský kostelem Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce se nacházejí katakomby, které byly vybudovány jako pohřebiště pro členy řádu. Ostatky zemřelých byly působením vzduchu mumifikovány. Nad městem se tyčí dvě věže, Bílá a Černá. Černá věž je veřejnosti přístupná a je z ní výhled na Šumavu.

7. JIHOČESKÝ KRAJ – ÚZKOKOLEJKA – JINDŘICHŮV HRADEC

Naše nejdelší úzkorozchodná trať o rozchodu 760 mm je dlouhá 46 km a vede z Jindřichova Hradce přes Novou Včelnici, Kamenici na Lipou a Černovicemi do Obrataně. Trať byla uvedena do provozu v roce 1906. Prochází zalesněným krajem rybníků a kopců. 

Po železnici jezdí výletní parní vlaky. O letních prázdninách jezdí na tras Jindřichův Hradec – Nová Bystřice vždy v PO, ST, PÁ, SO, NE a svátek v 10:39 z Jindřichova Hradce a v 17:12 z Nové Bystřice. A na trase Jindřichův Hradec -Kamenic nad Lipou v ÚT A ČT V 9:09 z Jindřichova Hradce a 11:50 z Kamenice.

8. PARDUBICKÝ KRAJ – CHOCEŇ

Železniční stanice v Chocni je významným železničním uzlem. Mimo jiné tudy prochází celostátní a celoevropské koridory. Železnice významně ovlivňuje město již od roku 1845. Zajímavostí je, že se zde stavitel dráhy, Jan Perner, pár týdnů po jejím otevření smrtelně zranil. Projížděl Chocní při cestě z Moravy a při vjezdu do nádraží sestoupil na stupínek vlaku, aby se pokochal svým dílem. Nevšiml si ale návěstního sloupku. Železniční stanice v Chocni vyhrála v roce 2010 soutěž o nejkrásnější nádraží v ČR.

Město Choceň leží v údolí Tiché Orlice v podhůří Orlických hor. Dominantou Chocně je barokní kostel sv. Františka Serafinského. V zámku sídlí Orlické muzeum. V údolí Tiché Orlice se nachází přírodní rezervace Peliny a na horní hraně údolí vede stezka k Doskočilově vyhlídce. Na severozápad od města vede pět kilometrů dlouhá naučná stezka Dívčí doly.

9. KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ – TRUTNOV

Železniční stanice Trutnov leží nedaleko nábřeží řeky Úpy. Stanice byla vystavěna Rakouskou severozápadní dráhou v roce 1869. V roce 2008 získalo trutnovské nádraží ocenění nejkrásnější nádraží roku.

Město Trutnov se nachází v údolí řeky Úpy v podhůří Krkonoš. Hlavní náměstí v Trutnově se jmenuje Krakonošovo. Nad městem se na vrchu Šibeníku nachází památník generála Gablenze. Vznikl na počest vyhrané bity v Prusko – Rakouské válce z roku 1866. Z tohoto místa je vyhlídka na město a okolí. Svou polohou je Trutnov ideálním výchozím místem k výletům do nedalekých Krkonoš.

10. VYSOČINA – ROZSOCHY

Železniční stanice Rozsochy se nachází nedaleko Bystřice nad Pernštejnem. Leží na jednokolejné trati mezi Tišnovem a Žďárem nad Sázavou. První vlak zde projel v roce 1905. V roce 2019 stanice zvítězila v soutěži o nejkrásnější nádraží v ČR.

Z Rozsoch se můžete vydat třeba k Domanínskému rybníku, který má travnatou pláž s pozvolným písečným vstupem do vody. Přibližně 5 km jihovýchodním směrem se nachází Bystřice nad Pernštejnem. Na jeho okraji najdete zábavní a poznávací ekologické centrum Eden.

11. JIHOMORAVSKÝ KRAJ – SILŮVKY

Silůvky se nacházejí v Bobravské vrchovině na okrají přírodního parku Bobrava. Jedná se o vinařskou obec. Zdejší železniční stanice se v roce 2015 stala finalistou soutěže o nejkrásnější nádraží v ČR.

Ze Silůvek se můžete vydat na výlet do Dolních Kounic se zámkem, židovskou synagogou a hřbitovem a zříceninami kláštera Rosa Coeli. Anebo můžete putovat západním směrem přes rozhlednu Vladímíra Menšíka až do jeho rodných Ivančic.

12. OLOMOUCKÝ KRAJ – KOUTY NAD DESNOU

Kouty nad Desnou jsou součást obce Loučná nad Desnou v okrese Šumperk. Nachází se zde konečná stanice regionální železniční tratě známé jako Železnice Desná. Železniční stanice se stala v roce 2019 finalistou soutěže o nejkrásnější nádraží v ČR.

V Koutech se nachází největší lyžařský areál na Moravě s jedinou šestisedačkovou lanovkou v ČR. Obec je právě díky dostupnosti vlakem častým výchozím bodem pro turistické výlety do Jeseníků, třeba na vrchol Dlouhých strání s přečerpávací elektrárnou. V polovině cesty byla v roce 2014 nedaleko výstupní stanice lanovky zpřístupněna 18 m vysoká rozhledna u Tetřeví chaty. Rozhledna je volně přístupná.

13. ZLÍNSKÝ KRAJ – UHERSKÝ BROD

Železniční stanice leží v centru města Uherský brod na jednokolejné neelektrizované trati 341. Stanice byla otevřena v roce 1883 Rakouskou společností místních drah. V roce 1930 vznikla nová staniční budova vyzdobená typickými slováckými nástěnnými motivy. Generální rekonstrukce proběhla v roce 2016 a ve stejném roce se nádraží umísilo na 2. místě v soutěži o nejkrásnější nádraží v ČR.

Uherský Brod je jedno z nejstarších sídel jihovýchodní Moravy. Centrem města vede naučná stezka městskou památkovou zónou. Ve městě se narodil J.A. Komenský, který zde má muzeum. Vydat se můžete také do nedalekého Vlčnova, který je proslulý slováckými folklórními tradicemi.

14. MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ – NOVÝ JIČÍN

Železniční stanice Nový Jičín město leží na jednokolejné neelektrizované tratí 278. V roce 1880 otevřela společnost Novojíčínská místní dráha trať ze Suchdola nad Odrou. Nově postavená stanice v Novém Jičíně zde vznikla jako koncová. V roce 1969 byla odstraněna secesní fasáda a nahrazena břízolitovou omítkou. Původní okna byla nahrazena luxferami. V roce 2004 došlo ke generální opravě a budově byl navrácen původní secesní vzhled. V roce 2015 pak vyhrála soutěž o nejkrásnější nádraží v ČR.

Nový Jičín proslul jako město klobouků. Nechte na hlavě – tak se jmenuje expozice v Muzeu Novojičínska. Expozice v domě na Masarykově náměstí se týká generála Laudona, který v tomto domě v roce 1790 zemřel. Z Nového Jičína se můžete vydat na výlet ke zřícenině hradu Starý Jičín, anebo opačným směrem do Štramberka.

NAVŠTIVTE ALESPOŇ JEDEN Z VÝLETNÍCH CÍLŮ A ZÚČASTNĚTE SE NAŠÍ VELKÉ LETÍ SOUTĚŽE. PRAVIDLA NALEZNETE ZDE

 

POHYBOVÉ ÚKOLY

HRAJ SI NA MAŠINKU jako beruška Danuška

"Podívejte, támhle jede mašinka. Já už ji vidím," radoval se sokolík Pepík.

ÚKOL: Zkuste si na chvíli zout boty a projít se naboso. Volte různé povrchy – trávu, cestičku s kamínky, cestu lesem atd. a zkuste se opatrně dotknout i horké asfaltky. No a samozřejmě se můžete zkusit brodit i potokem, u některých pramenů jsou přímo zážitkové chodníky. Jen nezapomínejte na svou bezpečnost a že ne všude je to povoleno.

HÁZEJ UHLÍ DO KOTLE jako ježeček Mareček 

"To není obyčejná mašinka, Pepíku," všimla si veverka Věruška, "to je parní vláček. V něm se topí uhlím, aby mohl jet. Podívej, jak se mu kouří z komína."

ÚKOL: Vyznačte si cíl - kotel (např. rozložená mikina) a kruh ve vzdálenosti cca 2-3 m od mikiny, do něhož se nesmí vstoupit (pomocí klacků, kamenů, …) Dítě má limit 2 minuty, během této doby může v lese sbírat šišky, s šiškou běží k okruhu a odtud hází šišku do kotle. Na závěr se spočítá, kolik šišek zůstalo na mikině.

CHOĎ PO KOLEJÍCH jako opička Hanička

"Jak ale najdeme to nádraží?" chtěl vědět sokolík Pepík, "Půjdeme po kolejích, dokud nějaké nenajdeme?" "To se nesmí, Pepíku. Mašinka by tě mohla přejet. Pojď, půjdeme po pěšince okolo."

ÚKOL: Potřebujete dvě rovnoběžné čáry (z klacků, natáhnout provázek, vyrýt rýhu do hlíny, …) Zdůrazněte dětem, že po kolejích se chodit nesmí, ale teď jsou mašinka, takže můžou. Zkuste vymyslet, co nejvíc způsobů, jak jít po obou kolejích současně - např. rozkročit a každá noha na jedné kolejnici, nebo nohy na jedné kolejnici a rukama se opírám o druhou a jdu bokem, nebo na každé kolejnici jedno dítě a vedou se za ruce, ...

PŘESKAKUJ PRAŽCE jako kobylka Emilka

"Jé, na kolejích leží žebřík. Podívejte!" "To není žebřík, Pepíku, to jsou železniční pražce, drží kolejnice na správném místě."

ÚKOL: Naskládejte na zem rovnoběžně vedle sebe několik klacků – představují pražce. Dítě vzpor dřepmo - tj. dřep a rukama se opírá před sebou o zem, ruce přesune za první pražec, opře se o ně a odrazí se nohama a přeskočí první pražec atd.

 

KLIDOVÉ ÚKOLY

CO BYS DĚLAL KDYBY

ÚKOL: Na začátku požádejte všechny hráče, aby si vymysleli otázku – například: „Co bys dělal, kdyby Ti spadla zmrzlina? Když mají všichni vymyšleno, zeptá se 1. hráč 2. hráče a ten mu odpoví – například: „Šel bych si koupit novou,“ a hned pokládá svou otázku 3. hráči. Ten opět odpoví a ptá se 4. hráče. Takto se objede celé kolečko, až se poslední zeptá 1. hráče. Když už se všichni zeptali a všichni odpověděli, začíná druhé kolo – v opačném směru – poslední se ptá předposledního na stejnou otázku jako v prvním kole. A ten musí opovědět také stejně jako v prvním kole. Takže otázky i odpovědi jsou sice stejné jako v prvním kole, ale zpřeházené a mnohdy vyjdou legrační kombinace.

MALUJ Z KAMÍNKŮ

ÚKOL: Nasbírejte si kamínky, nebo šišky, dítě z nich bude skládat obrázek. A aby to nemělo tak jednoduché, objednejte si od svého malého umělce konkrétní dílo – například kytičku, sluníčko, ale třeba taky hrad, nebo mašinku.

Nezapomeňte sledovat naše profily na sociálních sítí – FACEBOOK a INSTAGRAM, kde vám budeme přinášet aktuality z prázdninového putování sokolíka Pepíka.

 

 

PARTNEŘI PROJEKTU


Generální partner

Hlavní partneři

Hlavní mediální partneři projektu

Partneři projektu

Institucionální partneři projektu